Аналіз роботи за 2023-2024 навчальний рік
№10 заклад дошкільної освіти у 2023/2024н.р. діяв відповідно до:
Законів України:
· Про правовий режим воєнного стану (стаття 15 п. 44)
Листи МОН:
· Про рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні
· Про рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні
· Про зарахування до закладів дошкільної освіти дітей із числа внутрішньо переміщених осіб
· Про оплату праці працівників закладів освіти під час призупинення навчання
А також Базового компонента дошкільної освіти України, програми розвитку дитини дошкільного віку «Дитина » та інших нормативно-правових актів та інструктивно-методичних документів у галузі дошкільної освіти, а також Плану роботи закладу на 2023/2024 навчальний рік.
Комунальний заклад дошкільної освіти (дитячий садок ) №-10 у складі має 5 груп, із них: 1 — раннього віку, 4 – 4-й, 5-й, 6-й рік життя. Режим роботи закладу у 2023/2024 навчальному році 4 гр. - 9 годин, 1 гр. 10,5 годинним перебуванням дітей.
У закладі працюють 39 працівників, з них: педагогів — 9 (в т.ч. вихователів – 9 ,директор -1, вихователь-методист – 1, практичний психолог – 1, асистент вихователя,керівник музичний – 1, медичних працівників — 1, технічного персоналу — 14.
Заклад працював за чинною освітньою програмою розвитку дитини «Дитина», а також парціальними освітніми програмами: «Музично-казкові намистинки: оздоровчо-освітня робота з дітьми четвертого року життя», «Парціальна програма з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку «Про себе треба знати, про себе треба дбати», «Парціальна програма з морального виховання дітей дошкільного віку».
У 2023/2024 навчальному році педагогічний колектив ЗДО працював над реалізацією методичної проблеми «Успішна соціалізація дітей дошкільного віку, як складова іміджу КЗДО» та виконання пріоритетних завдань:
1. Національно патріотичне виховання дітей дошкільного віку.
2. Формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку.
3. Створення безпечних умов для всебічного розвитку дошкільника.
4. Гра, як природний ресурс дитини для подолання кризових ситуацій.
Для реалізації цих завдань у закладі дошкільної освіти було створено такі умови:
- традиційно проводились педагогічні ради, семінари-практикуми, педагогічні читання, зустрічі за круглим столом, колективні перегляди занять, роботу яких було спрямовано на вирішення даних питань;
- розроблені перспективні плани роботи по навчанню та вихованню дітей;
- планомірно проводилась робота щодо покращення матеріально-технічної бази ЗДО, завдяки активній діяльності педагогів, Ради закладу та батьків;
- всі педагоги працювали над темами самоосвіти та приймали активну участь в загальносадових, міських заходах.
Система методичної роботи закладу дошкільної освіти з педагогічними кадрами у 2023/2024. навчальному році, в першу чергу, була спрямована на розв’язання завдань річного плану, а також на:
- удосконалення педагогічної майстерності вихователів;
- підвищення рівня професійної компетентності у питаннях виховання та навчання дітей дошкільного віку;
- розкриття творчого потенціалу педагогів та дітей.
В основу роботи було покладено індивідуальний підхід, гнучке використання різних форм і методів роботи з педагогами, як традиційних, так й інноваційних.
Аналіз освітньої діяльності ЗДО визначив наступні сильні сторони: освітній процес у ЗДО організовується у розвивальному середовищі, яке утворюється сукупністю природних, предметних, соціальних умов та простором власного «Я» дитини; режим роботи закладу враховує вікові особливості здобувачів освіти, відповідає їхнім освітнім потребам, забезпечує умови для реалізації прав і обов’язків учасників освітнього процесу; заклад освіти планує та реалізує діяльність щодо запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу в закладі.
Слід звернути увагу на слабкі сторони: недостатнє впровадження ІКТ-технологій в освітню роботу закладу; потреба в оновленні освітнього простору ЗДО відповідно до вимог сучасності.
Питання національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку є актуальним у наш час, саме тому колектив закладу протягом 2023/2024 року проводив поглиблену роботу в цьому напрямку. Основний акцент було зроблено на застосуванню педагогами малих форм усної народної творчості в освітньому процесі. Для педагогів було проведено серію методичних заходів з цього питання, а саме: педагогічна рада , проблемні семінари, конкурс на кращий національно-патріотичний куточок в групах.
У лютому також було проведено колективні перегляди освітньої діяльності. Вихователі провели цікаві заняття, під час яких показали важливість використання малих фольклорних форм під час організації життєдіяльності дошкільників. Було використано різноманітні форми та методи, а також підібрано матеріал з урахування вікових особливостей дітей.
Напрямку роботи, що стосується організації оптимального предметно-просторового розвивального середовища було приділено значну увагу, адже формування у дітей навичок безпечної поведінки є важливою складовою становлення особистості дитини. Особливого значення це питання набуло після 24 лютого 2022 року, коли до питань безпеки дитини у мирний час, додались ще й питання та проблеми воєнного часу.
Так, з метою формування в ЗДО методичної бази з даного питання було зібрано різноманітні матеріали: консультації, поради, картотеки дидактичних ігор, бесід з дітьми, конспекти занять, порад та рекомендацій для батьків тощо. Для педагогів було підготовлено та проведено такі заходи: методичний діалог «Інноваційні підходи до організації роботи з питань безпеки життєдіяльності з усіма учасниками освітнього процесу в ЗДО» всі працівники отримали сертефікати
Проблема забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою в умовах завдань освітньої реформи «Нова українська школа» реалізовувалась шляхом співпраці ЗДО та ЗОШ в управлінському напрямі, взаємодії педагогічних колективів та співпраці з батьками. Так було сплановано й проведено спільне семінарське заняття за участю педагогічних працівників дошкільних груп та вчителів початкових класів з питань: «Наступність у роботі дитсадка і школи», освітнє середовище школи і дитсадка, «Дослідницька діяльність у STREAM – технології, або Дітлахи – хоробрі науковці – початківці», консультацію для вихователів «Формування соціальної компетенції дітей старшого дошкільного віку». Для батьків дітей старшого року життя було проведено такі консультації: «Роль батьків в психологічній підготовці дитини до школи. Проведено зустріч вчителя початкової школи з батьками вихованців. Також систематично працювала психологічна служба ЗДО. Практичним психологом Гончаренко Ю. М. було проведено у січні вивчення психологічної готовності дітей старших груп до навчання в школі за методикою А. Керна-Я. Йерасека.
Протягом 2023/2024 навчального року на базі обласного інституту післядипломної педагогічної освіти педагоги закладу підвищили свою кваліфікацію. Атестовано 1 педагог. Рішенням атестаційної комісії: Жабчик І.М. відповідає займаній посаді та підтвердити кваліфікаційну категорію "спеціаліст вищої категорії" . Отже, в закладі працюють: 2 педагоги, які мають кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії», 1 — «спеціаліст І категорії» та 7 педагогів відповідають займаній посаді.
З метою вирішення завдань річного плану проводилися семінари, консультації, диспути, засідання круглого столу, педагогічні брифінги, що сприяли збагаченню знань педагогів з проблемних питань та підвищенню їх професійного рівня. Педагогічні працівники не тільки змогли отримати теоретичні знання, а й реалізовували їх у роботі з дітьми.
Педагогічні ради залишались основною та найбільш продуктивною формою методичної роботи з педагогічним колективом, вони відзначались актуальністю, науковістю, доцільністю тематики та інноваційним підходом до їх проведення. А також забезпечували два напрями роботи:
Ø організаційно-педагогічний: затвердження планів роботи ЗДО на навчальний рік та на літній оздоровчий період, затвердження системи фізкультурно-оздоровчої роботи ЗДО, затвердження планів проходження курсової перепідготовки та атестації, підведення підсумків роботи за навчальний рік, аналіз освітнього процесу у ЗДО;
Ø науково-педагогічний: обговорення науково-методичної проблеми ЗДО і шляхів її реалізації, упровадження у практику роботи сучасних досягнень науки і перспективного педагогічного досвіду, підвищення кваліфікації педагогів тощо.
На педрадах розглядались питання, які були актуальними щодо розв’язання основних завдань закладу дошкільної освіти на поточний начальний рік: реалізація Базового компонента (нова редакція), вдосконалення педагогічного процесу, ознайомлення з педагогічним досвідом, підвищення професійної майстерності педагогів.
Виконання рішень педрад сприяло поліпшенню методичного та матеріального забезпечення педагогічного процесу, підвищенню ефективності праці педагогів. Якість проведення педрад забезпечувала ретельна попередня підготовка педагогів.
Науково-методичне зростання педагогічної майстерності забезпечили такі форми роботи як: семінари-практикуми, колективні перегляди, консультації, засідання круглого столу, робота творчої групи.
У закладі протягом року було проведено такі методичні заходи:
- проблемний семінар «Виховання патріотизму дитини», що складався з 3 засідань («Сучасні проблеми виховання патріотизму і завдання ЗДО щодо виховання патріотичних почуттів у дітей», «Зміст та специфіка діяльності педагога, форми і методи виховання патріотичних почуттів у дітей дошкільного віку засобами художнього слова», «Залучення батьків до процесу виховання патріотичних почуттів у дошкільників засобами художнього слова»);
- ділова гра «Економічна обізнаність дошкільників засобом гри»;
- майстер-клас для вихователів «Створення особистої сторінки педагога на освітніх платформах»;
- семінар-практикум «Стіни, що говорять»;
- методичний діалог «Інноваційні підходи до організації роботи з питань безпеки життєдіяльності з усіма учасниками освітнього процесу в ЗДО»;
- творча гра «З малого зернятка народжується любов до рідного краю».
Педагогічні години, круглі столи та інші форми роботи сприяли розширенню знань педагогів про нормативно-правові документи, які регламентують зміст дошкільної освіти, дали змогу різнобічно та поглиблено розглянути пріоритетні напрями, змістовне наповнення та концептуальну основу Базового компонента та сприяли підвищенню рівня педагогічного керівництва освітнім процесом.
Протягом навчального року заклад дошкільної освіти брав участь у методичній роботі міст
Протягом 2023–2024. року педагоги ЗДО висвітлювали свої напрацювання на сайті «Всеосвіта». Вихователі приймали участь у Всеукраїнській науково-практичній конференції від центру прогресивної освіти «Генезум».
Протягом року, відповідно до річного плану, проводились групові, фронтальні, індивідуальні консультації - онлайн та офлайн за запитом педагогів та наслідками контролю. Теоретичні матеріали до проведених консультацій зберігаються у відповідній теці.
Щосереди у ЗДО проходить педагогічна година, на якій педагоги мають можливість підвищувати свій фаховий рівень у ході проведення консультацій, семінарів, тренінгів, майстер-класів.
Осередком методичної роботи закладу дошкільної освіти залишається методичний кабінет, в якому зібрані необхідні матеріали та педагогічні посібники відповідно до вимог Базового компонента. В наявності всі чинні освітні та парціальні програми, законодавчі та нормативні документи, художня та навчальна література, матеріали періодичних видань. Всі матеріали методичного кабінету зібрані у картотеку та упорядковані відповідно до освітніх ліній розвитку.
У минулому навчальному році плідною була робота творчої групи, яка працювала над реалізацією методичної проблеми «Використання технології лялька як персона для формування соціальної компетенції дітей дошкільного віку».
Протягом року творчою групою педагогів проведено засідання, на яких було створено паспорти та план роботи до трьох ляльок.
З метою підвищення теоретичного рівня та фахової підготовки колективу були придбані новинки методичної літератури, які шляхом самоосвіти опрацьовувались педагогами протягом навчального року. Також оформлена передплата на періодичні видання: Вихователь-методист дошкільного закладу, Дошкільне виховання.
Протягом року в методичному кабінеті організовувались виставки, як епізодичні, так і постійно діючі: «Новинки методичної літератури», «Готуємось до педагогічної ради», «Безпека життєдіяльності в ЗДО», «Літнє оздоровлення дітей».
Усі педагоги закладу постійно підвищували свій рівень професійної майстерності працюючи над самоосвітою. Результати роботи над індивідуальною темою педагоги фіксували в щоденниках із підвищення професійного рівня. Протягом року педагоги відвідували онлайн міські методичні об’єднання, семінари, вивчаючи перспективний педагогічний досвід.
Протягом року забезпечувався організаційно-методичний супровід проведення свят, розваг та театральних дійств, спрямованих на вивчення фольклору, етнографії, національної культури й мистецтва з дотриманням карантинних вимог та вимог воєнного стану.
Проведення всіх зазначених заходів допомогло педагогам на належному рівні працювати над вирішенням головних завдань річного плану роботи. Колектив закладу був згуртований, працьовитий, спроможний виконати будь-які поставлені перед ним завдання.
Невирішеними питаннями діяльності методичної служби залишається:
- узагальнення кращого досвіду роботи вихователів ЗДО;
- недостатнє залучення педагогів до участі в онлайн-конкурсах, інноваційних проектах;
- популяризація найкращих розробок педагогів у фахових виданнях;
- продовження роботи щодо підвищення ІКТ-компетентності педагогів;
- використання в освітньому процесі інноваційних технологій, які забезпечать реалізацію діяльнісного підходу до навчальної діяльності.
Особлива увага в ЗДО приділялася самоосвіті педагогічних працівників. Педагогічна освіта здійснювалася різнобічно, в тому числі проходження курсів підвищення кваліфікації, участь у тренінгах особистісного зростання, перегляд онлайн вебінарів, систематичне вивчення методичної, педагогічної та психологічної літератури, публікацій періодичних видань.
Педагогами з даних тем зібраний дидактичний матеріал, розроблені конспекти занять, ігри.
Педагогічний колектив у минулому навчальному році працював активно, з творчим натхненням виконував поставлені завдання відповідно до Базового компонента дошкільної освіти .
Свою діяльність педагоги планують систематично, враховуючи принцип наступності у різних видах продуктивної діяльності. Набуті дітьми навички закріплюють та розвивають під час самостійної художньої діяльності в другу половину дня.
Питання всебічного розвитку дітей здійснюється у руслі системного підходу через призму виконання Закону України «Про дошкільну освіту». Пріоритетним напрямком діяльності закладу дошкільної освіти є спрямування освітнього процесу на реалізацію Базового компоненту, програми розвитку «Дитина » – документів, які орієнтують педагогів на особистісний розвиток кожної дитини, на формування життєздатної, компетентної, творчої людини. Тому головне завдання – формування активно–пізнавального ставлення дитини до навколишнього світу через розвивальний і виховний аспекти розумового виховання, через розвиток інтелектуальних почуттів та вміння суспільної взаємодії.
Відповідно до річного плану роботи ЗДО на 2023/2024 навчальний рік, з метою визначення рівня сформованості знань, умінь і навичок дітей в закладі дошкільної освіти у вересні – жовтні та квітні-травні була проведена педагогічна діагностика рівня компетентності дітей старшого дошкільного віку .
Діагностичним інструментарієм використано методичний посібник «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти» (Автори: Киричук Т. В., Кулик О. М., Шаповал Н. М. ) – 3-тє вид., зі змін, 2021 рік.
Метою моніторингу було виявлення ступеня співвідношення результатів діяльності закладу із стандартами й вимогами дошкільної освіти, вивчення показників розвитку компетентностей дітей, для подальшого адекватного планування роботи вихователів, визначення напрямків розвитку дітей, які потребують більше часу та підвищеної уваги, як індивідуально для кожної дитини, так і для всієї групи в цілому.
Для моніторингового дослідження якості дошкільної освіти були використані наступні методи:
- контрольні та підсумкові заняття;
- міні-заняття з окремими дітьми;
- спостереження за дітьми (безпосередні, опосередковані);
- бесіда з дітьми (як допоміжний метод);
- метод доручень (як один із видів природного експерименту);
- вивчення продуктів художньо-продуктивної діяльності дошкільнят (малювання, ліплення, аплікації, конструювання, художньої праці, мовленнєвої творчості тощо);
- дидактичні, розвивальні ігри та вправи.
В групах молодшого віку моніторингове дослідження проводилось за системою показників нервово-психічного розвитку. Результати фіксувались у картках нервово-психічного розвитку дитини.
Пріоритетними у 2023/20234 навчальному році були здоров’язберігаючі технології. У закладі сформувалась модель оптимальної взаємодії всіх спеціалістів, об’єднаних єдиною професійною метою, які допомагають у реалізації медико–педагогічного супроводу дитини. У наявності фізкультурно–музична зала, яка оснащена необхідним спортивним інвентарем.
Фізичне виховання та оздоровча робота в закладі спрямована на охорону і зміцнення здоров’я дітей, розвиток їх фізичних якостей, підвищення захисних сил організму, вироблення звички до здорового способу життя. Основою системи фізкультурно–оздоровчої роботи в закладі є руховий режим як сукупність різних засобів та організаційних форм роботи з дітьми. В дитячому садку створені необхідні умови для забезпечення оптимального рухового режиму. Слід відмітити, що поряд зі стандартним спортивним обладнанням вихователі використовують посібники, виготовлені власноруч за допомогою батьків: коригуючі доріжки з природного матеріалу, кошики для кидання м’ячів, степ-платформи та інше.
Аналізуючи результати фізкультурно-оздоровчої роботи, можна зробити висновок, що систематична робота з охорони життя та здоров’я дітей, формування основ здорового способу життя, шляхом збагачення спектру оздоровчих заходів та підвищенню рухової активності дітей була ефективною. Збільшилась кількість дітей, які стали уважно ставитись до свого здоров’я, займаються фізкультурою і спортом. В ЗДО створені належні умови для фізичного виховання дошкільників.
Протягом року педагоги вдало використовували методи, прийоми, способи організації дітей під час проведення фізкультурних занять, різноманітних спортивних заходів. Використовувались традиційні і нетрадиційні методи і прийоми навчання дітей за методикою Є.С.Вільчковського та М.М.Єфименка, впроваджувались інноваційні технології: Су Джок технологія, роуп-скіппінг та ін.
У закладі значна увага приділялась проведенню загартовуючих та оздоровчих заходів: щоденна ранкова гімнастика, заняття, спортивні розваги, свята, Дні здоров’я – в цей день основна увага приділялась організації та використанню всіх форм роботи з фізичного виховання, гімнастика пробудження, фізкультхвилинки та фізкультурні паузи під час занять.
Невід’ємною складовою фізкультурно – оздоровчої роботи є пропаганда здорового способу життя серед дітей і батьків. Відповідний матеріал вихователі розміщують в куточках для батьків, дане питання розглядається на батьківських зборах.
Пріоритетним напрямком просвітницької роботи є формування свідомого ставлення до свого організму та уявлення про можливості його збереження та зміцнення. Різноманітні форми роботи з фізичного виховання спрямовані на формування у дітей уявлень про правила безпечної поведінки, про можливості людського організму, про користь рухової діяльності, здорового способу життя. Так, зокрема, були проведені бесіди з батьками про особисту гігієну вдома і в дитячому садку, паралельно змодельовані та обіграні аналогічні ситуації з дітьми. Але є недоліки цієї роботи: не приділялося достатньо уваги плануванню тематичних, сюжетних фізкультурних занять на свіжому повітрі, пішохідні переходи планувалися і проводилися формально, недостатньо цікавих сюжетів та спортивних розваг, не дотримувався руховий режим у часі.
Відповідно до Закону України «Про охорону праці», «Положення про організацію роботи з охорони праці в закладах освіти» адміністрація спільно з профспілковим комітетом працюють над впровадженням державної політики в галузі охорони праці. Весь освітній процес здійснюється відповідно до Інструкції з охорони життя і здоров’я дітей дошкільного віку.
У закладі в наявності вся нормативна база з питань охорони праці та пожежної безпеки. Необхідна ділова документація ведеться відповідно до вимог «Положення про навчання та інструктаж з охорони праці», все обладнання справне, знаходиться в задовільному стані. Постійно проводилась робота щодо запобіганню всім видам дитячого травматизму.
У ЗДО сплановані та проводяться заходи з питань охорони життя і здоров’я дітей та запобігання усім видам дитячого травматизму. В методичному кабінеті підібраний матеріал для роботи з дітьми, батьками, педагогами.
Питання охорони життя та здоров’я дітей та запобігання усім видам дитячого травматизму систематично заслуховуються на педагогічних заходах, нарадах колективу, групових та загальних батьківських зборах, проводиться індивідуальний інструктаж батьків, бесіди, консультації, оформлені інформаційні матеріали в батьківських куточках. Завідувачем були видані усі відповідні накази, з якими ознайомлені всі працівники ЗДО під підпис.
Але необхідно більше уваги приділяти виготовленню та розробці дидактичних ігор, різноманітних атрибутів до сюжетно-рольових ігор з безпеки життєдіяльності та використанню нетрадиційних форм роботи з даного питання. Бажано запрошувати фахівців під час проведення Тижнів безпеки в ЗДО.
Випадків дитячого травматизму під час освітнього процесу протягом року не зафіксовано.
На сайті ЗДО наявна сторінка «Безпека життєдіяльності дітей», де розміщено інформацію про правила безпечної поведінки під час воєнного стану, оприлюднена робота з даного питання.
Медичний супровід здійснює сестра медична старша. У 2022/2023 н.р. робота була спрямована на створення безпечних та нешкідливих умов навчання, розпорядку роботи, умов для фізичного розвитку та зміцнення здоров’я, формування гігієнічних навичок та здорового способу життя дітей. На підставі медичних довідок оформлювалися листки здоров’я по кожній віковій групі, згідно яких проводилася медико-профілактична та фізкультурно-оздоровча робота. Медична документація закладу велася відповідно до «Інструкції про ділову документацію в дошкільних закладах» систематично та охайно. Звітність медичним персоналом закладу не порушується. Проводилися бесіди з батьками на теми гігієнічного виховання дітей, протиепідеміологічної тематики, формування здорового способу життя. Регулярно проводилися індивідуальні бесіди на санітарно-гігієнічні теми з батьками під час прийому та забирання дітей. Були оформленні методичні папки на допомогу вихователям з актуальних питань гігієнічного виховання дітей, завдяки яким вихователь допомагав батькам у відношенні гігієнічного виховання дитини і охорони її здоров'я. Щомісяця сестрою медичною старшою проводився облік захворюваності дітей. За результатами аналізу складалися заходи щодо зниження рівня захворюваності дітей в ЗДО. З метою запобігання захворюваності планувалися і аналізувалися фізкультурно-оздоровчі заходи: проведення фізкультурних дозвіль, розваг, днів здоров'я. Два рази на рік проводилася оцінка фізичної підготовленості
дітей. Трималися на постійному контролі дотримання розпорядку дня й організація роботи групи з урахуванням специфіки сезону, дня тижня, загального настрою дітей, сформованість культурно-гігієнічних навичок у дітей різних вікових груп.